top of page

Bijtelling. In een notendop.

Updated: Aug 28


Bijtelling, een woord dat bij menigeen gemengde gevoelens oproept.


Bijtelling is feitelijk een belasting die je moet betalen als je een auto van de zaak ook privé wil gebruiken (meer dan 500 km per jaar om precies te zijn, de eerste 500 km zijn namelijk bijtellingsvrij). Deze belasting wordt meestal door de salarisadministratie maandelijks ingehouden van je loon en wordt vervolgens vermeld op je salarisstrook. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van een aantal factoren: een percentage van de cataloguswaarde van de auto, vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is.


Omdat bijtelling wordt ingehouden van de inkomen, merk je hier dus eigenlijk niet direct iets van in je portemonnee. Het is immers geen geld dat je ooit écht "in handen hebt gehad". Echter komt een activering van de bijtellingsregeling in de meeste gevallen neer op duizenden euro's per jaar (een vuistregel is 10% van de nieuwwaarde van de auto, elk jaar). Een bijkomend punt is dat bijtelling een "alles of niets" regeling is - of je nu 501 km per jaar privé rijdt of 50.000. Je betaalt altijd de volledige bijtelling voor jouw privégebruik.


Dat is al jaren zo, hoezo is dat nu opeens een issue?

Met name voor de elektrische rijder is bijtelling de afgelopen jaren geen groot thema geweest - de bijtellingspercentages waren namelijk relatief laag (een aantal jaren geleden zelfs 0%!). Echter de bijtelling voor elektrische auto’s is de afgelopen jaren stapsgewijs verhoogd. Door de hogere aanschafprijzen van elektrische auto’s is de bijtelling daardoor in de veel gevallen hoger dan bij brandstofauto’s. In 2024 (net als in 2023) geldt er een bijtellingspercentage van 16 procent tot 30.000 euro en 22% voor het (rest)bedrag daarboven voor elektrische auto's (22% op het totaal voor brandstofauto's). In 2025 stijgt dit percentage naar 17 procent voor elektrische auto's (weer tot het drempelbedrag van 30.000 euro) en vanaf 2026 is de bijtelling 22% voor alle zakelijke auto's.

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit en het klimaat en zou daarom juist goedkoper moeten zijn dan fossiel rijden, zodat de overstap van fossiel naar elektrisch wordt gestimuleerd. Dit is waarom we de deeltijdlease propositie hebben ontwikkeld.


Getallen zeggen vaak meer dan woorden:

Rekenvoorbeeld 1:

Cataloguswaarde Tesla Model Y (meest geleasede auto 2023)

€43.9900,-

Bijtelling:

eerste €30.000,- = €4.800,-

€13.990,- = €3.077,-

Totaal = €7.877,-

Inkomstenbelasting uit belastingschijf 1 als voorbeeld:

36.97%

Berekening bijtelling:

Jaarlijks dient er €2.912,42 te worden betaald, ofwel €243,- per maand.


De deeltijdlease propositie van Mobi2Share en GoodMoovs


De recente ontwikkelingen met betrekking tot de bijtelling hebben Mobi2Share en GoodMoovs er toe aangezet, om te gaan samenwerken en bestaande producten te combineren tot een perfecte oplossing, genaamd deeltijdlease. Hiermee wordt elektrisch rijden en delen beloond.


GoodMoovs heeft al in 2016 met de Belastingdienst afspraken gemaakt over de bijtelling, welke GoodMoovs al sinds jaar en dag in het grootzakelijke segment heeft ingezet. Nu is maakt GoodMoovs deze regeling beschikbaar voor een grotere doelgroep, in samenwerking met Mobi2Share.


Het gezamenlijke product, genaamd Mobi2Share, maakt het mogelijk om privéritten af te rekenen per kilometer! Meer hierover in de volgende blogpost...



12 views

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page