top of page
mobi2share_logo (1).png

Op deze pagina lees je alle ins en outs van de mobi2share parttime lease propositie die in september 2024 beschikbaar komt.

​

Staat je vraag of onderwerp er niet tussen?

Neem direct contact met ons op!

​

?

1. Wat is het verschil tussen gewone lease en mobi2share 
parttime lease?

Wie een auto leaset en bijtelling betaalt, kan daarmee rijden zoals hij zelf wil. Zakelijk of privé, alles is mogelijk. Bij full operational lease betaal je meestal zelf de brandstof of stroom. Bij parttime lease met mobi2share is alles inbegrepen. Er zijn geen verborgen kosten.

​

Een leaseauto staat 24/7 ter beschikking van het bedrijf of de berijder(s). Bij een parttime lease-auto is dat niet het geval. Die lease je in deeltijd. Je mag er uitsluitend gedurende gereserveerde werktijden mee rijden en alleen maar zakelijk. Je moet de auto dus reserveren en als je niet hebt gereserveerd, kan er niet worden gereden. Elke rit wordt geregistreerd en moet bovendien worden vermeld in je digitale agenda.

​

Buiten de gereserveerde werktijden wordt de auto verhuurd aan mobi2share zodat anderen er ook mee kunnen rijden en de auto optimaal wordt benut.

Wat is het verschil tussen gewone lease en mobi2share  parttimelease?
Waarom zou ik gebruikmaken van mobi2share?

2. Waarom zou ik gebruikmaken van mobi2share?

Veel zakelijke auto’s staan buiten werktijd stil, omdat het financieel niet interessant is om deze privé te gebruiken vanwege de hoge bijtelling. De huidige bijtelling is immers ‘alles of niets’. Rij je meer dan 500 privé kilometers per jaar, dan betaal je de volledige bijtelling van 22%.

​

Dat is een probleem, want door stilstand van zakelijke auto’s zijn er meer privé auto’s nodig. Meer auto’s betekent meer ruimtebeslag, hogere kosten, inefficiënte benutting van schaarse grondstoffen en energie. Bepaald geen duurzame oplossing dus.

​

Wij zijn van mening dat de overheid hiermee niet de optimale incentives geeft om onze mobiliteit te verduurzamen en delen te stimuleren:

​

  • Wanneer je de bijtelling betaalt, is er geen rem om onbeperkt privé kilometers te rijden. Je hebt er immers al fors voor betaald. Zoveel mogelijk rijden is niet wat we zouden moeten willen.

  • Wanneer je de leaseauto niet gebruikt voor prive-ritten, staat een auto van de zaak grotendeels stil. En is een tweede auto nodig voor privé ritten. Dat is niet efficiënt.

  • Vanwege de hoge aanschafprijs en verhoogde bijtelling is het inmiddels fiscaal interessanter om in een brandstofauto van de zaak te rijden. Deze is immers goedkoper en dat leidt tot een lagere bijtelling. Dat is echter niet de toekomst.

​

Met mobi2share betaal je alleen voor het daadwerkelijke privé gebruik. En aangezien je de auto niet altijd zelf nodig hebt, kun je geautoriseerde rijders zowel zakelijk als privé laten rijden zonder dat (bij een Tesla) een overdracht van de sleutel nodig is. 

3. Hoe werkt mobi2share? Moet ik een auto altijd reserveren?

De mobi2share auto’s zijn deeltijdauto’s en die kun je zo vaak als je wilt gebruiken, maar altijd met een reservering. Dat gaat heel gemakkelijk, met twee klikken, via de mobi2share app.
mobi2share regelt alle techniek en administratie rondom het delen van het voertuig. De leasemaatschappij en werkgever bepalen samen  welke mensen toegang krijgen tot een voertuig. Eigenlijk precies zoals het nu al in de praktijk gebeurt, maar dan ondersteund door het mobi2share platform:

​

  • Gebruik de mobi2share app als digitale sleutel van je leaseauto

  • Maak eenvoudig en snel reserveringen voor al jouw ritten met de app

  • Betaal voor het privégebruik middels een vast maandelijks voorschot

  • Geef desgewenst anderen ook een eigen digitale sleutel (je partner, gezinslid, collega of vrienden)

  • mobi2share regelt de administratie voor de leasemaatschappij, het bedrijf en alle andere rijders volledig  automatisch

  • Ook inzetbaar tijdens lopende leaseovereenkomsten & per maand inschakelbaar (let op: gedurende het jaar beginnen of stoppen met mobi2share kan wel fiscale consequenties hebben)

Hoe werkt mobi2share? Moet ik een auto altijd reserveren?
4. Is een mobi2share auto een auto van de zaak?

4. Is een mobi2share auto een auto van de zaak?

  • Nee. Een auto van de zaak wordt door een bedrijf aan een werknemer ter beschikking gesteld. De werknemer mag er dus ook privé in rijden. In dat geval wordt er bijtelling betaald indien de werknemer meer dan 500 kilometer per jaar rijdt. Een mobi2share auto is dus géén auto van de zaak, je mag er alleen zakelijke ritten mee maken die je in de agenda moet zetten.

5. Wat zijn de voordelen van mobi2share ?

  • Betaal voor je daadwerkelijk privé gebruik per kilometer

  • Registratie van je reizen gaan automatisch

  • 100% volgens de fiscale regels 

  • Eenvoudig, helder en efficiënt in gebruik

  • Help je woonomgeving leefbaar te houden door een deelauto beschikbaar te stellen voor verhuur in jouw woonomgeving

5. Wat zijn de voordelen van mobi2share ?
6. Wat zijn de voordelen van mobi2share voor het bedrijf?

6. Wat zijn de voordelen van mobi2share voor het bedrijf?

  • Een bedrijf dat parttime leaseauto’s gebruikt, denkt toekomstgericht, want door slechts een deel van de dag te leasen, kan de auto ook door andere deeltijdrijders worden gebruikt. Het bedrijf huurt tegen een gunstig tarief en de administratie wordt een stuk eenvoudiger. Geen inhoudingen meer voor de auto(‘s) van de zaak, geen forfait, veel minder wagenparkbeheer. Alles wordt veel inzichtelijker. 

  • Zakelijke auto's kunnen door andere medewerkers gereserveerd worden, waardoor een besparing op declaraties wordt gerealiseerd: Minder declaraties en geen administratieve verwerking hiervan

  • Zakelijke reizen worden gemaakt in betrouwbare en duurzame voertuigen passend bij het imago van het bedrijf

  • mobi2share biedt betrouwbare data, waardoor er beter Inzicht is  in werkgebonden personenmobiliteit en co2 emissies

  • mobi2share zorgt voor nauwkeurige registratie van laadkosten

  • mobi2share stimuleert de keuze voor elektrische auto's

7. Hoe kan ik starten met mobi2share?

Dat kan vanaf 1 september 2024 heel eenvoudig in slechts 4 stappen:

​

  1. Aanmelden: Aanmelden van deelnemer en leaseauto via het aanmeldformulier of via www.mobi2share.nl

  2. Installeren: Eenmalig koppelen of hardware installatie in de auto. Volledig ontzorgd en gefaciliteerd in overleg met de leasemaatschappij.

  3. Reserveren: Installeer de mobi2share app en maak voor gebruik een reservering in 2 klikken of boek in 1x via herhaal-reserveringen. En nodig anderen uit!

  4. Besparen: Betaal maandelijks een voorschot voor privé kilometers. mobi2share houdt je gebruik bij en waarschuwt bij een te hoog of te laag gebruik.

7. Hoe kan ik starten met mobi2share?

8. Hoeveel kan ik besparen met mobi2share?

Zie onderstaand rekenvoorbeeld:

 

Stel je rijdt een Tesla Model Y uit 2024 met een fiscale waarde van € 55.000 

​

  • De bijtelling in 2024 is 16% tot maximaal € 30.000. Boven deze € 30.000 euro geldt de “gewone” bijtelling van 22%.

  • 16% van € 30.000 euro = € 4.800 euro per jaar

  • 22% van 16.000 euro = € 3.520 euro per jaar

  • Totale bijtelling van deze Tesla =  € 693 euro bruto per maand

  • Netto is dit bij IB tarief 37% -> € 257,- = € 3.084 per jaar bijtelling

  • En bij 49,50% €343 = € 4.116 per jaar bijtelling​

​

  • Wanneer je kiest voor mobi2share betaal je alleen voor gebruik.

  • Per km wordt er bijvoorbeeld € 0,23 afgerekend.

  • Stel je maakt 7.500 privékilometers per jaar.

  • Je betaalt dan 7.500*€ 0,23 = € 1.725,-

  • Je betaalt dus € 1.725 per jaar voor het privé gebruik leaseauto

  • Mobi2Share bespaart in dit voorbeeld €1.359 per jaar bij IB 37%

  • Dat betekent een besparing van 44%

8. Hoeveel kan ik besparen met mobi2share?

9. Hoe gaat de financiële afhandeling in de praktijk?

De financiële workflow is volledig geautomatiseerd:

​

  • De mobi2share rijder betaalt maandelijks een vast bedrag voor privégebruik van de auto. Er is meestal keuze uit meerdere abonnementen voor bijv. 500 of 1000 privé kilometers per maand.

  • De partner of gezinsleden kunnen reserveren binnen het abonnement van de deler (tegen dezelfde voorwaarden). Collega’s rijden zakelijk op kosten van het bedrijf. Derden betalen met prepaid.

9. Hoe gaat de financiële afhandeling in de praktijk?

10. Welke auto's zijn geschikt voor mobi2share?

Vrijwel alle (zakelijke) auto's kunnen geschikt gemaakt worden voor mobi2share. Op dit moment is het bij sommige auto's nog wel nodig om hardware in te bouwen, maar er komen steeds meer nieuwe auto's op de markt die 'connected' zijn, waardoor een directe koppeling gemaakt kan worden met het mobi2share platform zonder hardware in te bouwen.


In 2024 zijn we al gestart met het direct koppelen met Tesla's. In de loop van 2025 zullen we andere merken gaan toevoegen.

10. Welke auto's zijn geschikt voor mobi2share?

11. Bij welke auto's is het niet noodzakelijk om hardware in te bouwen?

Steeds meer auto's zijn 'connected' en kunnen dus gedeeld worden. Het delen beperkt zich dan tot het openen en sluiten van het voertuig. Voor het rijden is nog de fysieke sleutel nodig. Wil je geen fysieke sleutel gebruiken dan zijn er goede mogelijkheden om hardware in te bouwen die communiceert met de mobi2share app. Voor een Tesla is een digitale sleutel aanwezig dus daarmee kun je binnen 2 minuten starten met delen

11. Bij welke auto's is het niet noodzakelijk om hardware in te bouwen?

12. Waarom mag ik alleen zakelijk rijden met parttime lease?
 

Omdat je bedrijf een parttime-leasecontract op deeltijdbasis afsluit waarmee je uitsluitend zakelijk mag rijden binnen gereserveerde uren is privé rijden niet toegestaan tijdens de gereserveerde tijden.

Elke zakelijke rit moet in een zakelijke digitale agenda staan. De registratie van de ritten en agenda moet gelijk zijn. Het bedrijf mag de auto niet ter beschikking aan derden stellen.

Wanneer de auto niet nodig is voor zakelijke ritten wordt deze verhuurd aan een deelplatform zodat iedereen ermee kan rijden en de auto optimaal wordt benut.

12. Waarom mag ik alleen zakelijk rijden met parttimelease?

13. Waarom is de parttime lease propositie alleen beschikbaar voor elektrische auto’s? 

  • De elektrische auto is in financieel opzicht steeds minder interessant geworden voor leaserijders. De bijtelling voor elektrische auto’s is de afgelopen jaren stapsgewijs verhoogd. Door de hogere aanschafprijzen van elektrische auto’s is de bijtelling daardoor in de veel gevallen hoger dan bij brandstofauto’s. Uit onderzoek blijkt: Elektrische auto’s zijn vrijwel altijd goedkoper voor het bedrijf door lagere onderhouds- en energiekosten, maar inmiddels dus duurder voor de medewerker.  Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit en het klimaat en zou daarom juist goedkoper moeten zijn dan fossiel rijden, zodat de overstap van fossiel naar elektrisch wordt gestimuleerd. De parttime-lease propositie biedt hiervoor in bepaalde situaties een oplossing en wordt daarom alleen aangeboden voor elektrische auto’s.

 

  • De batterijen van elektrische auto’s zijn noodzakelijk voor de energietransitie. In Nederland is de helft van alle elektrische auto's een zakelijke leaseauto. Daarmee kunnen pieken en dalen in de productie van duurzaam opgewekte elektriciteit worden opgevangen. Met de deeltijdlease aanpak kunnen elektrische voertuigen de energietransitie ondersteunen door de dagelijks wisselende energieopbrengsten uit hernieuwbare energiebronnen, zoals zon en wind, af te vlakken. Bij parttime-lease is er immers een planning van de auto beschikbaar en dat maakt slim laden van de auto mogelijk, waardoor de batterij na de laatste reservering 's avonds ontladen kan worden  en ‘s nachts weer opgeladen wanneer de vraag laag en de wind sterk is, zodat de auto de volgende ochtend genoeg opgeladen is. Op een werklocatie kan er tussen de zakelijke reserveringen weer geladen worden terwijl de zon schijnt.
     

  • De bezetting van de 1 miljoen zakelijke leaseauto’s in Nederland neemt gestaag af en het draagvlak om de leaseauto te delen groeit. Doorslaggevend hierbij is om het financieel aantrekkelijk te maken om een leaseauto te delen met anderen. De parttime-lease propositie biedt een oplossing om delen financieel te belonen. Hoewel de deeleconomie binnen het autorijden gestaag op gang komt, is het businessmodel van deelauto-aanbieders nog niet economisch levensvatbaar. De deelautomarkt ontwikkelt zich daarom te langzaam. Veel deelauto-aanbieders zijn in de afgelopen jaren gestopt of overgenomen, en de overgebleven marktpartijen groeien voornamelijk door overname van andere aanbieders. Daar staat tegenover dat er sprake is van een groeiende structurele behoefte aan deelmobiliteit in grootstedelijke gebieden en in landelijke gebieden waar nu nog nauwelijks alternatieven zijn voor de eigen auto. Parttime-lease kan de stagnerende groei van de deelautomarkt helpen versnellen.

13. Waarom is de parttimelease propositie alleen beschikbaar voor elektrische auto’s? 

14. Is de registratie wel sluitend? En wat vindt de Belastingdienst hiervan?
 

De regels omtrent het gebruik van een zakelijke deeltijdauto zijn duidelijk. Elke zakelijke rit moet worden geregistreerd en in de agenda staan.  Je bent als bedrijf verantwoordelijk dat dit ook gebeurt. Het deeltijdvoertuig is ‘connected’ en er wordt met een reservering gereden. Hierdoor wordt het sluitende bewijs geleverd dat er uitsluitend zakelijk met de auto is/wordt gereden. Nog afgezien dat een auto niet ongeregistreerd kàn rijden. Als een bedrijf elke vorm van verkeerd gebruik wil voorkomen, kan het bedrijf een boeteclausule in het arbeidscontract laten opnemen.
De regels van de Belastingdienst worden consequent toegepast. 
De auto’s worden in deeltijd geleased en uitsluitend zakelijk gebruikt. Wanneer de auto's niet nodig zijn voor zakelijke ritten worden deze verhuurd aan mobi2share. Zo worden auto’s veel beter benut, en dat is precies wat de overheid nastreeft. Uiteraard betalen zowel bedrijven als alle rijders keurig alle benodigde belastingen (loonbelasting, BTW, etc). 

14. Is de registratie wel sluitend? En wat vindt de Belastingdienst hiervan?

15. Waarom zijn elektrische auto’s zo belangrijk voor de energietransitie?

De toekomst van mobiliteit is elektrisch én gedeeld. Delen is de oplossing voor parkeer- en filedruk, en voor de grondstoffenuitdaging. Bovendien zijn elektrische auto’s een belangrijke schakel in het energiesysteem van de toekomst, dat bestaat uit een groot aantal onderdelen (windmolens, zonnepanelen, batterijen in elektrische auto’s of stationair) waarmee elektriciteit decentraal wordt opgewekt en opgeslagen. Door elektrische leaseauto’s in te zetten om de energietransitie te versnellen en delen te stimuleren, zijn er voor alle betrokkenen ook nog eens aanzienlijke financiële voordelen te behalen. 

 

Het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit is in de laatste jaren spectaculair gestegen, maar alleen wanneer grootschalige opslag van elektriciteit mogelijk is op piekmomenten, dan kan dit aandeel verder blijven stijgen. Grootschalige opslag van elektriciteit is op korte termijn alleen mogelijk in elektrische auto’s, aangezien het grootste deel van de wereldwijd geproduceerde batterijen op dit moment wordt ingebouwd in elektrische auto’s.

 

Hiervoor is het nodig dat er zoveel mogelijk elektrische auto’s op geplande momenten geladen en indien mogelijk ontladen kunnen worden. Dat vereist dat het rijden ook gepland moet worden, zodat duidelijk is wanneer de auto beschikbaar is voor opladen, waarbij de auto tussen de ritten zo veel mogelijk aangesloten moet worden aan een laadvoorziening. Het plannen van rijden en laden is mogelijk door elektrische auto’s te koppelen aan een deelplatform, zoals mobi2share

 

Aangezien meer dan de helft van alle elektrische auto’s in Nederland een zakelijke leaseauto is, ligt het voor de hand om juist deze doelgroep te benaderen met een financieel belonend voorstel om meer impact te realiseren met elektrische leaseauto’s. Te meer omdat uit recent onderzoek blijkt dat zakelijke leaserijders bereid zijn om hun auto te delen (en dus ook te plannen) wanneer er financiële voordelen tegenover staan. Dankzij parttime-lease is het mogelijk om deze financiële voordelen te bieden: Wanneer een zakelijke elektrische leaseauto een deelauto wordt, is niet alleen delen en slim laden mogelijk, maar verandert ook de fiscale situatie. Onder bepaalde voorwaarden is dan alleen een vergoeding voor het werkelijke privégebruik nodig.

15. Waarom zijn elektrische auto’s zo belangrijk voor de energietransitie?

16. Hoeveel uur per week kan ik de auto reserveren?

Er is geen beperking op het aantal uur dat je een auto mag reserveren.

16. Hoeveel uur per week kan ik de auto reserveren?

17. Wat zijn de voorwaarden van mobi2share?

Er zijn model overeenkomsten opgesteld door onze fiscalisten en juristen voor bedrijven en leasemaatschappijen. Hierin worden alle afspraken over het gebruik van de deeltijdauto's vastgelegd.

 

In het kort:

  • Auto's zijn toegankelijk en beschikbaar voor derden zoals bijvoorbeeld je partner, kinderen of je vriend, buur of collega's

  • Bij zakelijke parttime-lease wordt een auto voor een een gedeelte van de tijd door een bedrijf geleased (die geen eenmanszaak is) en daarbij uitsluitend zakelijk gebruikt door één of meerdere werknemers. Aangezien de auto niet privé mag worden gebruikt gedurende de periode dat deze wordt geleased door het bedrijf, is er geen fiscale bijtelling van toepassing. 

  • Op de momenten dat de auto niet geleased wordt door het bedrijf, dus wanneer de deeltijdauto niet nodig is voor zakelijke ritten, wordt deze auto door de leasemaatschappij verhuurd aan mobi2share, die deze auto als deelauto aanbiedt via de mobi2share deelapp. Iedereen die een mobi2share account heeft en geautoriseerd is, kan deze auto dan reserveren en gebruiken.

17. Wat zijn de voorwaarden van mobi2share?

18. Kan ik de auto die ik zakelijk gebruik dus ook huren voor mijn privéritten?

Bij parttime lease by mobi2share kunnen alle beschikbare auto's worden gehuurd voor privéritten door derden. Je kunt dus, als je een mobi2share privéaccount met actief abonnement hebt, alle beschikbare auto's ook gebruiken voor je privéritten! Allemaal in dezelfde app.

18. Kan ik de auto die ik zakelijk gebruik dus ook huren voor mijn privéritten?

Staat je vraag of onderwerp er niet tussen?
 

Neem direct contact met ons op!

bottom of page